FLASHBACK: Prednedávnom som natrafil na torrent "Apogee collection", ktorý ma oslovil svojím názvom (obsah archívu za veľa nestál). Táto firma by mohla byť známa prevažne ľuďom, ktorí začali s počítačovými hrami trocha skôr (v 90-tych rokoch :) a tým, ktorí o nej nepočuli by som ju v nasledujúcich riadkoch chcel priblížiť.
HISTORY: Vznik firmy sa datuje do 1987 a od 1994 pôsobí už pod menom 3D Realms. Apogee bola označovaná skoro každá druhá dosovská hra, na ktorú natrafíte. Nie je to tým že firma mala veľa titulov, bolo to tým, že zastrešovala menšie projekty a starala sa hlavne o distribúciu hier. Pod svojou značkou distribuovali aj legendy ako Wolfenstein, Duke Nukem a Commander Keen a sú autormi prvého fungujúceho Shareware modelu. V 1994 nastal zlom firma Apogee chcela hry aj tvoriť a nie len ich predávať a preto prišla s nápadom vytvoriť si dva menšie štúdia, ktoré by tvorili hry. Tými štúdiami boli 3D Realms a Pinball Wizzards.
3D Realms štúdio bolo zamerané ako názov napovedá na 3D grafiku a tvorbu 3D video hier. Ich prvá hra Terminal Velocity, si moc chvály nevyslúžila ale dieru do sveta spravili hneď tou druhou. Duke Nukum nemusím Vás asi zoznamovať v 1996 to bol proste hit, hra bola plynulá, engine dovoľoval skákať, kŕčiť sa, plávať, lietať... (Doom engine to nepoznal). Vydanie hry nasledovalo milióny prídavkov, portov a ďalších blbostí. Na úspech Duke-a z 96-teho chceli autori nadviazať jeho pokračovaním Duke Nukem: Forever, ktoré malo byť vydané už v 99-tom, neskôr v miléniu a nakoniec sme sa dočkali v 2011 :-D.
Duke Nukem 3D nebol však úplne 3D hrou i keď to mal v názve. Za prvú naozaj 3D hru by sa dal označiť až Carmackov Quake. DN3D využíval Build engine Kena Silvermana, ktorý bol v 96-tom, 97-mom dosť obľúbený a vznikli v ňom napríklad Blood (Monolith si neskôr vyrobil vlastný LITH engine), Redneck Rampage séria, NAM, Shadow Warior, Powerslave...
SHAREWARE MODEL: bol predchodcom dnešného ponímania shareware, bol jednečný v tom, že každú svoju hru rozdelili na viacero častí/ epizód. Prvá časť Vám bola poskytnutá zadarmo, obsahovala síce otravné upozornenia na registráciu ale šlo o plnohodnotné hry. Keď Vás hra zaujala tak ste si jednoducho objednali ďalšie diely, ktoré už samozrejme zadarmo neboli... :-D
DISTRIBÚCIA: Firma Apogee ako jedna z prvých softvérových spoločností začala využívať digitálnu distribúciu a internet. Krabicové verzie by ste u nich hľadali len ťažko - týmto krokom odbúrali, všetky bariéry v podobe nákladov na tlač, vynechali predajcov a hry sa rovno zasielali zákazníkom. Pod ich taktovkou vydávali aj takí velikáni ako napr. ID software...
CHEAT MODE: Apogee je vraj aj autorom cheat koncepcie, čo je možné keďže ich hra z 87-meho už mala GOD mód a takisto tomu bolo aj u ďalších vydaných hier.
KONKURENCIA: Za priamych konkurentov Apogee by sa dal označiť Softdisk (Gamer´s Edge), ktorý na začiatku 90-tych rokov mal v pracovnom pomere bratov Carmackovcov, Romera, Halla (zakladateľov ID software). Ide však o dosť neohrabaných konkurentov, ktorí mohli s Apogee súperiť maximálne čo sa týka kvality, ale operovali so zaostalejším obchodným modelom ako Apogee.
GAMES: Nemá veľký zmysel menovať všetky hry, ktoré vydali ,resp. distribuovali ale nepripomenúť si tie najlepšie kúsky by bol hriech.
Duke Nukum- tak tuto začína príbeh atómového vojvodcu. Princíp malého panáčika, ktorý skáče, strieľa a jeho úhlavným nepriateľom je doktor Proton (muž so železnou maskou, ktorý sa v ďalších dieloch vytratil :). Hra, vo svojej dobe bola veľmi obľúbená, čo bolo spôsobené hlavne hrateľnosťou a svižnosťou. Vašimi nepriateľmi boli prevažne roboty a naopak najlepšími kamošmi boli plechovky alebo plutónium.
Duke Nukem II- je solídnym pokračovaním Dukeových dobrodružstiev, narozdiel od jednotky je hra obohatená o viacero nepriateľov, zbraní a prostredia sú menej monotónne. Duke je hneď na začiatku unesený doktorom Protónom, ktorý sa chce Dukeovi pomstiť, za to že mu zničil jeho high-tech hračky.
Commander Keen- tak táto mega-úspešná séria vznikla pod taktovkou ID software, hlavným hrdinom je chlapec, ktorý cestuje naprieč galaxiou a zachraňuje svety. Hra obsahuje jednu vychytávku a to v dobe skákacej tyče. Oficiálne vyšlo asi 6 dielov, ale dodnes vychádzajú pokračovania od fanúšikov. Existuje dokonca stránka kde rozoberajú túto hru bit po bite. Komunita pracuje s TED5, čo je dosť zložitý nástroj na editáciu hier.
Bio Menace- ďalšia arkádová záležitosť, tentokrát s agentom CIA, ktorý vyšetruje vzbury robotov a genetické experimenty. Hra bola stvorená za pomoci nástroja TED5, ktorý vytvoril Adrian Carmack v časoch keď pracoval pre Softdisk a ako jedna z posledných využíva ešte proces karmakizácie (carmackization)...
Cosmo´s Cosmic Adventure- ďalšia hra na pokračovanie, tentokrát s milučkým, pritepleným mimozemšťanom. Hra využíva princípy márioviek a iných hier z NES (prichytávanie na stenu som už kdesi videl). Jediná, nazvime to "výhrada" z mojej strany, sú práve tie krikľavé farby. Odrádzajú ma dnes a pred rokmi keď som sa s hrou stretol po prvýkrát ma desili :D.
Secret Agent- plošinovka staršieho dáta, i keď celkom zábavná.V hre sa ujímame tajného agenta Sam-a, ktorého úlohou je zničiť celý ostrov. Na spomínanom ostrove sa nachádzajú hrady a každý z hradov symbolizuje jeden level. V skratke Vašou úlohou je dokončiť všetky levely. Pre dokončenie každého levelu musíte zničiť satelit, nájsť dynamit a vyhodiť do vzduchu východ. Na hre sa mi páčilo, že aj keď SAM mal zbraň, nemuseli ste ju skoro vôbec použiť, nepriateľom sa dalo vyhnúť a bolo nutné niekedy aj rozmýšľať...
Crystal Caves- plošinovka, ktorá sa dá považovať za predchodcu Secret Agenta. Namiesto tajného agenta ovládame baníka. Ako si môžme všimnúť hry sú si navzájom až nezdravo podobné a po vyskúšaní prídete na to, že sú skoro rovnaké. Vašou úlohou je vyzbierať všetky diamanty v každom lome a nájsť cestu von. Jednotlivé lomy si vyberáte hneď od začiatku, no mňa osobne táto hra nijako neoslovila.
Raptor- stíhačková arkáda, ktorá je dodnes považovaná za naj vo svojom žánri. Oproti vtedajšej konkurencii priniesla možnosť upgradeovania a saveovania.
Realms of Chaos- ďalšia z nekonečných arkád, táto je však celkom vydarená, viď screens.
Rise of Triad- 3D strieľačka, niečo na spôsob Dooma. Ako jeden zo super teamu bojujete so spoločenstvom, ktoré chce odpáliť hlavice. Plnú hru som nikdy nehral stačilo mi Shareware, je to presne ten typ hry, ktorý vo mne nezanechal žiadny dojem. Snáď len okamžik keď Vás ten parchant prosí o život a keď mu ho darujete, znova na Vás zaútočí. Pôvodne to mal byť Wolfenstein 2, avšak ID sa ešte v ranných časoch nepohodli s Apogee, ktoré hru dokončili...
Terminal Velocity- 3D vesmírny simulátor, ktorý už vyšiel pod taktovkou 3D Realms. Nie je ničím svetoborný, no na druhú stranu je dosť jednoduchý na ovládanie a dokáže zabaviť na pár hodín.
Wacky Wheels- zábavný kart so zvieratkami, nechýbajú ani vychytávky v podobe rakiet a rôznych strelných a výbušných zariadení.
Alien Carnage- známejší ako Halloween Harry, ide o niečo na spôsob Dukea, lenže s plameňometom.
REALITA: V súčasnosti je web Apogee funkčný, čo je však najhoršie okrem toho, že lepia na všetky staré hry cenovky (tu je dôkaz ) , tak neprodukujú nič nové a iba v kuse sľubujú hory-doly. Na ich stránkach je dokonca možnosť investovania :-D a 9 z 10 ekonómov radia investovať do Apogee ako do gréckych dlhopisov :D boli ma srdce vidieť tak skvelú spoločnosť umierať 20 rokov v kuse - už konečne umri a nechaj nás odísť tiež :D
2 komentáre:
je v tom bordel ziadna postupnost ako ti to prislo, a nie vsetko je od apogee
No a co, ja viem nie je to ešte konecny clanok, nejaký čas to potrvá nevenujem sa iba blogu , ten tvorím iba sporadicky a zdroje informácií si tiež neciciam ale zhánam, keby o Apogee existoval zmysluplný článok v slovencine tak sem dam link a hajde na pivo, ale nie je...
Zverejnenie komentára