27. 2. 2014

Thief: The Dark Project

Dnes som sa rozhodol si oddýchnuť s titulom, ktorý vo svojej dobe predznamenal revolúciu v oblasti videohier. Thief bola jednou z prvých FPS hier, ktorá okrem klasického rezania nepriateľov hlava-nehlava, ponúkla alternatívu v podobe pacifistického postupu hrou. Mŕtvoly sú ponímané ako znak amaterizmu, profesionál za sebou nenechá ani smrad - a presne v tejto hre to platí dvojnásobne. Thief: The Dark Project, bol vydaný v 1998 štúdiom Looking Glass Studios a bola to prvá hra, ktorá dala Vaším oponentom zmysly. Dovtedy Vás nepriatelia mohli tak maximálne vidieť a práve v Thiefovi sa to zmenilo. Nepriateľ Vás zrazu mohol aj počuť a za istých okolností nadobudnúť podozrenie, čoho výsledkom bola poväčšine konfrontácia. Autori Vás však v žiadnom prípade nechcú komandovať, strojcom svojho šťastia ste len vy sám a je na Vás či sa budete chovať ako tank, alebo ako baletka.


STORY: Hlavný protagonista Garret vyrastal ako veľa detí na ulici a v chudobe. Keďže žobranie nevynášalo, uchýlil sa v boji o holú existenciu k tomu najstaršiemu remeslu (k tomu druhému najstaršiemu, prvenstvo má vraj prostitúcia:) zlodejine. Už v mladom veku sa z neho stal šikovný vreckár, všetko bolo v pohode až dovtedy keď sa jeho ruka ocitla v nesprávnom vrecku - vrecku jedného z členov Keepers (strážcovia, udržujúci rovnováhu medzi svetlom a tmou). Namiesto odťatia ruky - hriešneho údu (vážne nerobil prostitúta!) ho prijali za člena svojho starobylého rádu. Po dlhých rokoch výcviku a štúdia, odchádza od nich preč a vrhá sa na dráhu zločinu, s tým rozdielom, že jeho korisťou už nie sú vrecká strednej triedy, ale pokladnice a trezory spupnej šľachty. Jeho priateľmi sú informátori, jeho spojencom je tma, jeho výhodou je rýchlosť a obratnosť a jeho nepriateľmi sú zámky. Vo svojom remesle je majstrom a časom si ho všimne novousadlík a podivín menom Constantine, ktorý mu ponúkne zaujímavú zákazku - ponuku, ktorá sa proste nedá odmietnuť, chce aby preň Garret ukradol diamant Oko. Na prvý pohľad rutina sa zmení v nočnú moru, pretože tento drahokam sa nachádza v katedrále, v zombíkmi zamorenej časti mesta, uzamknutý štyrmi magickými symbolmi živlov a strážený nemŕtvym osadenstvom. Niekto by bol povedal, že niekto alebo niečo asi nechce aby bol tento drahokam znova nájdený...

GAME: jednu vec na úvod, zabudnite na Duke-a, Doom-a, Quake-a a iné režby onej doby. V tejto hre nie ste super akčný rambo, ktorý si nesie so sebou 20 zbraní a na každom kroku nachádza muníciu. Ste zlodej so všetkým čo k tomu patrí. V boji jedného na jedného síce viete byť nebezpečný,  no nepriateľ poväčšine dosť vrieska od bolesti a privolá razom posily. V presilovke traja na jedného toho už veľa neuhráte a dvomi tromi ranami sa váľate celý od krvi v prachu na zemi.   Oveľa inštinktívnejšie je čakať na svoju korisť niekde v prítmí a v momente keď sa nepriateľ otočí BAC ho obuškom k zemi. Bezvládne telo by však mohol niekto nájsť, čo ho tak pohodiť do najbližšej priekopy alebo studne?!

Obušok však nie je jedinou zbraňou, pri sebe nosíte vždy aj meč a luk. Každá z týchto zbraní sa hodí na niečo iné. Obuškom nepriateľov omráčite, mečom ich podrežete a luk, ten je multifunkčný. Je vhodný na hasenie pochodní, vytváranie tichého machového kobercu, odpútanie pozornosti, vytvorenie povrazového rebríka, uspanie nepriateľov... Záleží len od hrotu šípu, ktorý navolíte.
 
Na pravú mieru uvediem aj obdobie, v ktorom sa Thief odohráva, je ním podľa všetkého stredovek, ale nie je to presne tak ako sme sa to učili na hodinách dejepisu. Ide skôr o stredovek podľa Julesa Verneho, v ktorom existuje už jednoduchá elektronika a mechanika. To len aby ste neboli udivený, keď na ulici natrafíte na lampu pouličného osvetlenia alebo rôzne elektronické zariadenia. Popri svojich potulkách však narazíte aj na archeologické lokácie, v ktorých si určite budete pripadať ako Indiana Jones. Rôzne chrámy a hrobky, v ktorých nenatrafíte ani na živáčika (o neživáčikov nebude núdza:) dokreslené ťaživou temnou hudbou, ktorá Vás sama o sebe nenechá kľudným.

Neodmysliteľnou súčasťou je stealth (zakrádanie), tak si svoje kroky musíte poriadne plánovať. Rozmýšľať ako pri partii šachu 3 kroky dopredu a keď sa niečo nepodarí pripravte sa na problémy. Skôr ako sa vrhnete medzi troch nepriateľov, zvážte či je nutné ich vôbec zabiť, niekedy sa dajú totiž nepozorovane obísť v tieni alebo ich pozornosť upútať niečim iným. Skrývať sa v šere niekedy nestačí, častokrát Vás totiž prezradí povrch, po ktorom šliapete. Iný zvuk predsa vydáva obuv klopkajúca po dlažbe, či štrku ako po koberci, na ktorom ju nie je ani počuť. Povrch, po ktorom šliapete si veľmi vyberať nemôžete a preto sú machové šípy na mieste.  Pred každou misiou, je pre Vás pripravený aj krátky briefing, v ktorom sa dozviete hlavné ciele tej-ktorej misie. Pre ľahšie plnenie týchto cieľov Vám bude k dispozícii vybavenie, ktoré si môžte aj kupovať za ulúpenú korisť, preto odporúčam okrem hlavných úloh prehľadávať okolie a lúpiť. To najdôležitejšie vybavenie nájdete častokrát počas misie, ale vodných šípov na hasenie faklí nie je nikdy dosť. Čo sa týka nepriateľov, Vaši ľudskí protivníci Vám rýchlo začnú pripadať, že sú na Vás prikrátki. Ozajstnou výzvou sú práve príšery, ktoré sú lepšie prispôsobené a dokážu Vás napríklad cítiť po čuchu. Nepríjemní sú aj zombíkovia, ktorí sú takmer nesmrteľní a jediný spôsob ako ich zabiť je svätená voda. Misie, v ktorých budete konfrontovaní s týmito nemrtvými sú obzvlášť ťažké a to aj preto lebo nemajú stálu trasu, po ktorej sa pohybujú. Tým pádom nikdy neviete kedy Vás prekvapia.

Na vyber sú už klasicky tri obtiažnosti - Normal, Hard a Expert. Na normále môžete, svojich oponentov zrážať mečom, všeobecne Vám stačí menej ulúpenej koristi a hra je omnoho plynulejšia preto s ňou odporúčam začínať. Ako experta Vás hra začne tak trocha šikanovať a je to už naozaj výzva. Nesmiete totiž zabiť žiadneho človeka, musíte zháňať tučnú korisť a plníte úlohy naviac, ktoré neboli na nižších obtiažnostiach dostupné ...

VISUAL: audio vizuálna stránka ako som už naznačil je naozaj úchvatná i keď nejde o žiadnu promenádu 3D efektov. Textúry, ktoré sú využité miestami tu a tam vyzerajú chudobne, ale na dôvažok si to hra vynahradzuje svojím skvelým dizajnom úrovní. To má za následok, že sa v priestoroch naučíte rýchlo orientovať i keď nájdu sa i menšie chybičky alebo podivnosti. Fantastická hudba skvelo dokresľuje ťaživú dobovú atmosféru a snáď Vám vyčaruje aj zopár zimomriavok...
Keď si tak pomyslím, že kedysi som vlastnil originál, ktorý som nenávratne niekomu požičal ide ma tak trocha poraziť. Táto hra je proste úžasná a popri Half Life som s ňou zabil kopec času. Dnes je však problém toto dielko rozbehať pod modernými OS. Preto Vám odporúčam GOG.COM verziu, ktorá to má ako tak ošetrené. V súvislosti s hrou som na ulozto natrafil aj na preložené videosekvencie pretkané českými titulkami...

http://www.youtube.com/watch?v=3mqH2SKB_Xc&index=6&list=LLrADdvvwnTgKo365QAKkGXAVERDIKT: zaujímavá hra, ktorá stojí za hriech aj v súčasnosti. Ak už máte dosť tých, ktorí vodu kážu a víno pijú, neváhajte. Vo verzii Gold sa nachádza taktiež prídavok v podobe 3 nových misií, ktoré určite predĺžia už aj tak nekonečný gameplay.



Žiadne komentáre: