FLASHBACK: počas celej existencie tohto blogu som sa snažil recenzovať
iba hry, ktoré boli vynikajúce alebo aspoň priemerné. Keď celý život konáte iba
dobro, zabudnete ako vyzerá zlo. Dnes som sa preto rozhodol korunovať kráľa
temnôt, toho, ktorého netreba menovať, antikrista herného priemyslu - hru
TekWar. Hra vyšla v 95-tom pod taktovkou Capstone, firmy, ktorej názov samotný
mi už pohýna žlčou. Neviem ako vy no ja som sa nestretol s dobrou hrou od tejto
firmy. Ako ďalší príklad ich tvorby uvediem takého Zorra, ktorý bol klonom 5
rokov starého Prince of Persia, postavičku princa nahradili Zorrom, vynovili
grafiku, zmenili textúry a drbli to na pulty. Zabudli však na jedno, na
hrateľnosť a nestalo sa to prvý krát. Človek by si myslel, že to boli iba
fušeri nepatriaci do herného priemyslu, možno mali talent na niečo iné, ale
nie, boli to fušeri, ktorí mali v onej dobe najmodernejšiu techniku. Veľa
peňazí vyplácali za drahé enginy a licencie k filmovým/knižným predlohám. Ako
jedni z prvých mali k dispozícii Build engine Kena Silvermana, v ktorom neskôr
vznikli hry ako Duke3D, Blood, Redneck Rampage, Exhumed a ďalšie. Capstone sú
dnes chvalabohu minulosťou a sú odstrašujúcim príkladom toho, že niekedy
nestačí iba moderná technológia a licencie. Ak nemáš talent tak to zabaľ kámo.
STORY: príbeh je inšpirovaný poviedkami Williama Shatnera
(známejšieho skôr ako postavu kapitána Kirka zo seriálu Star Trek) o blízkej
budúcnosti, v ktorej uliciam vládne droga s názvom TEK. Vy ako bývalý policajt
ste boli vybraný organizáciou za adepta, ktorý dokáže dostať túto drogu preč z
ulíc. Jediným spôsobom ako tak učiniť je zabiť všetkých dílerov, ktorí ju
predávajú. Dá sa tento žvást vôbec označiť za príbeh? Dôležité bolo asi skôr
meno Shatnera, ktoré sa nachádza aj v názve tejto hry - trekeri museli
šalieť aby si tú kopu hnoja mohli zahrať...
ZÁPIS Z DENNÍKA MASOCHISTICKÉHO HRÁČA:
ZÁPIS Z DENNÍKA MASOCHISTICKÉHO HRÁČA:
Zápis č.1:
Milý denníček,
dnes som natrafil na super Doomovku, ktorá nie je taká
obyčajná ako ostatné. Hlavným hrdinom je bývalý policajt, ktorý má zabiť
siedmich dílerov. Poradie v akom ich budem zabíjať si môžem vybrať sám a čo je
najlepšie môžem sa pohybovať voľne po celom meste. Nemusím ani každého zabíjať,
pretože zbraň môžem schovať a vytiahnuť ju keď to bude nutné. Mesto je celkom
živé, jazdia tu aj autá a kamióny, po ulici sa potulujú civilisti a policajti,
ktorí strieľajú iba po tých zlých.
Zápis č.2:
Po úvodnom intre som vhodený do niečoho ako menu a vyberám
si jedného zo siedmych grázlov. Pôvodne som si myslel, že si vyberám postavu,
za ktorú chcem hrať, ale to sú tí díleri, ktorých mám po jednom zabiť. Vybral
som si hneď toho prvého Marty Dollar, bude to brnkačka.
Zápis č.3:
S tou brnkačkou som sa trocha unáhlil, ale neva mám rád zložité hry. Na stanici
metra som chcel pokračovať do mesta, ale koľaj bola prázdna a preto som šiel na
hajzel. "JÉÉ zrkadlo a dokonca sa v ňom naozaj vidím". Keď som sa
vrátil z toaliet bez varovania po mne začal strieľať hneď prvý policajt, WTF,
čo som urobil? Dlho som nerozmýšľal, nepriateľov vystrieľal a nastúpil do metra.
Vystúpil som hneď na prvej zastávke, zbraň som ukryl pod kabát a vyšiel na
ulicu. Na moje zdesenie zas po mne niekto strieľa, tentokrát to nie je polícia
lebo tá stojí pri mne a sleduje ako to útočník do mňa šije. Odpovedám na paľbu
obdobným spôsobom a už to do mňa šijú aj páni policajti, WTF.
Zápis č.4: Čo mám
robiť, čo mám robiť behám do kruhu a na každom kroku stretávam hologram
padúcha, ktorého mám nájsť a zabiť, ale kde je? Po polhodine som vyvraždil celé
mesto a nazbieral tri karty, ale čo s nimi, nikde totiž nevidím miesto, na
ktorom by sa dali použiť. Opúšťam mesto a vraciam sa do metra, idem na ďalšiu
zastávku, zastrkávam zbraň a vyrážam do ulíc.
Zápis č.5:
V ďalšom meste sa zopakoval scenár z toho prvého mesta, zase po mne začal každý
strieľať. Čo ma mrzí najviac, že ani po dvoch hodinách neviem čo robiť, resp.
kde mám nájsť toho skur*ysyna. Zasa žiadne vodítko, ktoré by mi pomohlo nájsť
ho a preto sa vraciam do prvej časti mesta, zbraň už ani nezastrkujem veď som tu
všetkých zabil...
Zápis č.6:
Zlatý Doom hoci mal jednoduchý koncept bol oveľa zábavnejší. Po návrate do toho
zasratého mesta, som zistil, že všetci zmrdi, ktorých som zabil sú opäť nažive.
Na čele mi nabehla žila a cítim, že od nervového zrútenia ma delí iba krok.
Utešujem sa tým, že som v hre riadne postúpil veď už to hrajem tri hodiny.
Zápis č.7:
Po zhliadnutí videa na youtube, som zistil, že prvý hajzel sa dá zabiť za cca 4
minúty a to neide o žiaden speedrun. Mám toho dosť hru mažem a už v živote
nechcem počuť slovo TEKWAR.
pozn. WTF- What the fuck?
GAME: tak rozoberme
si túto katastrofu pekne od začiatku. V základnom merítku ide o klasickú
Doomovku, v ktorej Vám autori dávajú na výber. Nie každého koho stretnete
musíte nutne zabiť a je len na Vás ako budete postupovať. Predstava autorov sa
však odlišuje od reality. V skutočnosti je hra neskutočne zabugovaná a nič
nefunguje ako má. Pri svojom putovaní sa stretnete s akousi simuláciou
správania, v ktorej Vás nepriatelia ignorujú ak im ani vy neublížite. Táto
simulácia je vo veľmi rannej fáze a aj keď občas prejdete okolo fízla,
ktorý Vám nepôjde po krku, oveľa častejšie budete páliť po všetkých.
Inteligencia a fyzikálny model nepriateľov je horší ako v hre Wolfenstein.
Všetky postavy sú vytvorené zdigitalizovaním fotiek živých ľudí a je to vážne
otras i keď nezvyknem zhadzovať grafickú stránku starších hier.
Ešte horšie je na tom muška nepriateľov, pretože Vás dokážu
zamerať aj na veľmi veľkú vzdialenosť. Zbrane sú odpudivé a neúčinné, zahŕňajú
klasiku ako pištoľ, samopal či granátomet, ale vidieť ich v akcii to si radšej
vezmite kýbeľ na zvratky. Keďže ide o futuristické zbrane tak samopal nevydáva
RA TA TA, ale zvuk ako keď prejde mačku auto... Tak šeredné prevedenie streľby
sa len tak nevidí, veľa krát totiž nebudete ani vedieť odkiaľ po Vás pália.
Obrazovka bude blikať, životy ubúdať a vy budete hľadať toho lumpa, ktorí po
Vás strieľa. Prehnaná je aj citlivosť zameriavania, nestačí ako v Doomovi byť
iba natočený na daného nepriateľa, musí byť v rovnakej výške ako vy keď ho
chcete zabiť. Engine, ktorý hra využíva dovoľuje skákať, krčiť sa, či šplhať po
rebríku, ale hlavný návrhár tieto prvky vôbec nezakomponoval do svojich máp.
Dizajn úrovní sa snaží tváriť ako reálny, ale je častým vidom, že natrafíte na
schody, ktoré nikam nevedú, na slepé chodby alebo chodby, ktoré sa na seba
napájajú nelogicky. Jediným prvkom, ktorý ako tak hru oživuje je vstup do
matrixu, kde musíte zasádiť správne symboly na ich miesta. To všetko prebieha v
cyber-priestore, ale priznám sa na rovinu nemal som toľko síl, aby som dokončil
aj túto časť hry, bol som rád keď sa mi podarilo zabiť tých siedmich lotrov...
VISUAL: v hre je
niekoľko hraných sekvencií, ktoré doprevádza William Shatner. Tieto videá sú
pre fanúšikov Star Trek najlepšie hodnotenou časťou hry. Ja k ním bohužiaľ
nepatrím a meno Shatner mi dodnes ani nič nehovorilo. Až po hľadaní na
wikipédii som zistil, že ide kapitána Kirka... Grafiku a zvuky radšej dnes
vynechám zo svojho hodnotenia majú až príliš veľa múch...
VIDEO: gameplay
zabitia prvého dílera. Vo videu je možne vidieť všetky lahôdky, spomínané v
texte a veľa vecí ešte ostáva skrytých. Tento kúsok odporúčam iba silným
jedincom, ktorý si chcú doplniť svoje herné vzdelanie. Na tento odpudivý kúsok
si spomeniete vždy keď si zahráte Dukea, alebo inú hru v Build engine, že mohli
dopadnúť aj takto, nebyť práce skúsených odborníkov.
VERDIKT: prvý dojem ma v tomto prípade bohužiaľ nesklamal. Prvé čo
ma napadlo "bóže, čo je to za sračku". A bohužiaľ mal som pravdu.
Capstone mali určite dobré úmysly keď zasadili Tekwar do voľného sveta. Lenže
ako sa hovorí cesta do pekla býva dláždená samými dobrými úmyslami, tak ani
táto ich snaha sa nestretla s dobrým ohlasom. Voľný svet je super iba v prípade
ak dokáže zamestnať hráča aj ináč ako iba chodením. Niektorí díleri sú tak
dobre zašití, že bez pomoci návodu by som ich hľadal doteraz a v hre nejestvuje
žiadna nápoveda, ktorá by ma k ním priviedla. Kvantita nie je kvalita, hra je
síce rozľahlá, ale takmer žiadna interakcia s okolitým svetom, dajú sa tak
maximálne otvoriť dvere a rozbiť sklo čo je dosť málo. Je smutné konštatovať,
že u tejto hry mi nevadila tak grafická stránka ako nevydarená náplň tejto hry,
inak by bolo hodnotenie urči vyššie.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára