FLASHBACK: V dávnych dobách keď ešte internet v našich končinách nebol až tak rozšírený, boli mojím jediným zdrojom hier prílohy časopisov LEVEL, SCORE a RIKI. S Kvalitnou CD prílohou som sa nenudil aj niekoľko týždňov. Keďže v onej dobe to bola dosť drahá záležitosť kúpiť si časopis aj s Cédečkom bol som dosť odkázaný na rôzne výmeny a pôžičky. Takýmto spôsobom sa ku mne dostalo aj DEMO dnešnej recenzie. Dva levely, ktoré demo ponúkalo som dohral dovedna asi stokrát a snažil som sa niekde splašiť plnú verziu. Dokonca ma to motivovalo ísť aj do kina, čo bolo asi hlavným cieľom tejto hry.
STORY: Rok 1998 bol dosť búrlivý a musím podotknúť, že na začiatku všetkého bol film a marketing, ktorý naplánoval hry. V skratke by sa film dal označiť ako za alternatívu k Toy Story pre starších od Spielbergovho (počujete dobre) štúdia Dreamworks. Bez toho aby som to zbytočne rozpitvával v skratke poviem, že je o hračkách, do ktorých sa omylom dostali armádne čipy, ktoré spôsobujú ich nadpriemernú inteligenciu a bojaschopnosť. Bohužiaľ skôr než si to niekto všimol sa hračky dostali do hračkárstva v jednom nemenovanom mestečku a boj môže začať. Proti sebe stoja krvilačné komando a mierumilovná rasa mutantov. Keďže sa jednal o snímok pre mládež násilie nehrozí, no i tak si u našli kľúč k môjmu srdcu aspoň prostredníctvom hry...
GAME: K hrám, ktoré vznikajú podľa filmov som poväčšine skeptický, určite sa Vám to stalo tiež, že ste videli film, z ktorého ste boli vedľa a keď ste si zahrali hru k tomuto filmu išlo Vás poraziť. Takými zlými príkladmi sú napríklad Jurský Park, Indiana Jones, Sherlock Holmes, Constantine, Over Hedge, Piráti z Karibiku, Cars, Matrix, Simpsons, Southpark, X-Files, Spider Man, Hulk, (asi všetky hry podľa komiksov) Small Soldiers (PSX verzia) ... (nákup vyššie spomínaných hier odporúčam len pod podmienkou ústavnej liečby) . Existujú však aj výnimky a k nim zaraďujem aj Small Soldiers: Squad Commander (ďalej iba SM). Základný herný princíp hry by sa dal označiť za stratégiu, čo SM bezpochyby je a vychádza z filmovej zápletky. Rovnako ako vo filme aj v hre proti sebe bojujú mierumilovná rasa Gorgonitov a špičkovo vybavené komando. Narozdiel od filmu v hre si môžte vybrať stranu, za ktorú budete bojovať. Vo filme ste boli doslova nútený fandiť pritepleným mimozemšťanom, ktorí sa namiesto boja radšej ukrývali. Tváriť sa milo nestačí a keby Gorgonitom nepomohli v závere ľudia, komando by ich rozsekalo. Vráťme sa však k hre samotnej, hneď po úvodnom "klišé intre" sme postavený pred rozhodnutie zvoliť si jednu zo strán. Máme síce na výber, ale odporúčam odohrať za obe strany. Rozdiel nie je iba v rase, ale menia sa aj jednotlivé misie a prostredia. Dovedna nás čaká za obe strany 20 misií, rozdelených samozrejme desať a desať. Úlohy sú rôzne podľa toho na akej strane stojíte. Môžte sa tešiť na záchranné misie, hľadanie mikročipov, nastavovanie satelitov, ničenie nepriateľských toyboxov, sabotáže... Môžem s určitosťou povedať, že hra sa Vám nezunuje po piatich minútach. Tak už viete čo je cieľ, ale ako ho dosiahnuť? Pri hre za obe strany máte spočiatku obmedzený počet členov na troch (postupne sa zvyšuje na šiestich). Keďže mnohokrát čelíte početnejšej presile musíte si vybrať takých členov, aby ste to zvládli. Keď už člen tímu aj z nejakého dôvodu zahynie môžte ho znovuzrodiť pomocou "Toyboxu" (v preklade debna na hračky) kde si môžte vybrať zo šiestich možných postavičiek. Samozrejme nemôžte si ich oživovať donekonečna, na debne sa nachádza číslo, ktoré určuje koľkých vojakov si môžte takto priviesť na svet. Keď prečerpáte limit máte utrum. Vojaci sa líšia v piatich schopnostiach ako rýchlosť, dohľad, sila útoku, útok na diaľku a zdravie. Tieto vlastnosti sú dané a predurčujú každého vojaka na inú činnosť. V praxi po odohratí niekoľkých misií prídete na to, ktorý sa hodí ako prieskumník, snajper či pechota. Na obtiažnosti Easy si vystačíte aj z pechotou, ale na Expert to neplatí a rýchlo pochopíte, že taký jeden prieskumník dokáže pri správnom vedení cez prekážky vyhubiť celé zástupy. Váš protivník je síce v prevahe, ale často jedná mechanicky- "ja ťa vidieť, ja ťa zjesť". V hre totiž existujú určité pasce, míny, piesty, lasery, horúca para, dvere, ktoré sú síce smrtiace pre Vás, ale keď o nich viete tak ich dokážete použiť proti protivníkovi a na vyššej obtiažnosti to budete nútení robiť.
Každý z Vašich vojakov má jedno miesto v inventári, na ktoré si môže uložiť napr. výbušniny, závažia, kľúče alebo aj upgrady v podobe ďalekohľadu na vzdialené pozorovanie alebo čižiem pre rýchlejšiu chôdzu (Odporúčam použiť na jedincov, ktorí už excelujú danými vlastnosťami). Váš postup Vám zjednodušujú nielen granáty, ale aj spotrebné predmety, či už sú to baterky zvyšujúce Vám zdravie, klonovacia aparatúra (vojak, ktorý ju užije sa zdvojnásobí), zvyšovač útoku alebo "len" takí vojaci do Toyboxu.
Čo sa prostredia týka autori mohli zapracovať na väčšej interakcii (môžete tak maximálne spláchnuť záchod) a na väčšej rôznorodosti prostredí. Po úvode odohrávajúcom sa v dome, sa hra presunie do obchodu, laboratórií a zakončené je továrňou... Dizajnu levelov nie je čo vytknúť, sú celkom logické až pri konci sa mi zdalo, že to s tými pascami už trocha preháňajú...
SOLDIERS: stručný popis jednotlivých členov
(C) Chip Hazard - hlavný záporak a veliteľ komanda, neexceluje v ničom je čistým priemerom a všetky jeho vlastnosti sú približne na rovnakej úrovni.
(C) Brick Bazooka - dal by sa označiť za pechotu, má najväčšiu výdrž z celého tímu, ale je trochu pomalší, ale je ako stvorený na boj nablízko.V easy móde som si vystačil iba s nim.
(C) Link Static - tento vojak, ktorý nedisponuje strelnou zbraňou má prekvapivo najväčší rozhľad, ktorý si môže zväčšiť ďalekohľadom. V boji nablízko nemá šancu a na diaľku bez strelnej zbrane toho tiež veľa nenamúti. Je však skvelým pomocníkom pri odkrývaní hmly z mapy a dokáže spozorovať nepriateľa skôr ako on jeho.
(C) Butch MeatHook - je skvelým vojakom na boj na diaľku, našťastie je aj celkom účinným, akurát mohol mať väčší dohľad ale v kombinácii s ďalekohľadom nie je čo stratiť.
(C) Nick Nitro - expert na výbušniny, ktorý má najsilnejší útok, je však pomalší a má menší dostrel.
(C) Kip Killigan - bežec, asi najhorší vojak zo všetkých okrem toho, že behá najrýchlejšie je úplne nanič. Má najhorší dohľad zo všetkých. V praxi to znamená, že nepriateľovi vbehnete do rány a potom pred ním utekáte. Vyzbrojený je iba mačetou, s ktorou si môže akurát tak natierať maslo na chlieb. :D
(G) Archer - líder gorgonitov, je ozbrojený kušou a všetky jeho vlastnosti sú na dobrej úrovni.
(G) Insaniac - útočí palcátom na diaľku, je celkom rýchly a dosť toho znesie aj nablízko
(G) Slam-Fist - disponuje najsilnejším útokom, ale je dosť spomalený, bojuje iba nablízko
(G) Ocula - vhodný ako prieskumník, je rýchly, má dobrý dostrel a ďaleko dovidí, nie je vhodný pre boj zblízka.
(G) Freakenstein - nijako extra nevyniká, nenapadá ma vlastnosť kvôli, ktorej by som ho použil. Bojuje nablízko a je spomalenejší.
(G) Punch-It- má najväčšiu výdrž zo všetkých Gorognitov, ale bojuje iba nablízko.
(C/G) Vasquez - je postava, ktorá sa objaví iba pri použití CHEATOV. Vyniká vo všetkých vlastnostiach na výbornú.
VISUAL: hra si vystačí bez grafických akcelerátorov, a grafike nie je čo uprieť. Kebyže som bol veľký hnidopich tak by mi určite vadila absencia voľby rozlíšenia, ale čo už ja "není som taký". Osobitne musím vyzdvihnúť hudbu, ktorá je celkom príjemná a dabing postavičiek. (NO MERCY, NO MERCY o tom sa mi bude aj snívať) a videa ktorých je pomerovo k dĺžke hry celkom dosť a celkom vtipne (viac-menej) doplňajú dej.
VIDEO:
VERDIKT: Príjemná gamesa na dlhé zimné večery, bohužiaľ už je JAR!!! Tým nechcem povedať, že je neskoro, práve naopak, nemôžem si odpustiť formulku typu "za skúšku nič nedáš". Ja viem, nie je to možno áčkový titul ani žiaden C&C, ale možno tá jednoduchosť ma na tom práve bavila najviac. Keby existoval rebríček hier podľa filmu, tejto hre by som dal svoj hlas (a keby som rozhodoval ja, dostala by aj nejaký ten MEDAL :)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára