8. 6. 2013

Commandos: Beyond Call of Duty

FLASHBACK: keďže hra Commandos Behind Enemy Lines je už na serveri dosgames.sk nejaký ten štvtok-piatok zavesená vyšlo mi logicky, že by nebolo na škodu spomenúť aj jej pokračovateľa s podtitulom Beyond Call of Duty (nad rámec povinnosti). Bez zbytočnej polemiky či ide o plnohodnotný diel alebo iba datadisk predkladám dôkazy, ktoré touto cestou žiadam založiť do spisu. Oproti pôvodnému Commandos boli zachované všetky princípy, grafika ostala tu a tam nezmenená a pribudol jeden člen (ka) tímu. Pokračovanie bolo stvorené a vydané v priebehu asi 8 mesiacov od predchodcu a k svojmu spusteniu predchodcu nevyžaduje. Obraz si poprosím urobte sami.
STORY: druhá svetová vojna, dodnes asi najlepšie dojený vojnový konflikt, v ktorom sa vždy nájdu nové autentické udalosti, ktoré sú ako stvorené na predlohu hry, filmu či seriálu. Miesto hodiny dejepisu sa nám však chlapci z PYRO štúdia snažia ukázať na niekoľkých sabotérskych misiách, ktoré s autentickosťou nemajú asi veľa spoločného ako sa dá viesť vojna 6 mužov proti mnohonásobnej presile. Nečakajte teda žiadnu extra nadväznosť. Žiadne dejové zvraty, nad ktorými by ste žasli. Jednoducho vždy prídete tam kde sa to hemží náckami, pred zrakom im vyhodíte do ľuftu základňu a odídete na ukradnutom tanku. 
GAME: aj keď hra bola vyvinutá veľmi rýchlo a číta dovedna iba 8 misií, musí sa uznať, že autori sa vyhrali s možnosťami hry do posledného detailu. Kto hral pôvodný Commandos tomu mu to príde ako úplne iná hra a kto ho nehral, ten si ho moc nezahrá. Obtiažnosť totiž rapídne stúpla. Zabudnite na štýl hry "spoza roha Vás kurvy vystrieľam". Tuto budete musieť trocha viac taktizovať. Ako som už spomenul posádka ostala nezmenená a aj ich schopnosti sú na tom rovnako, plus novinky. Každému členovi v batohu totiž pribudol kameň a cigarety. Tieto dve pomôcky sú úplne prosté a slúžia na odlákanie pozornosti. Nepriateľovi vhodíte do zorného poľa cigarety a keď sa po ne bude zhýnať Prásk päsťou k zemi. Áno. Fricov už nemusíte podrezávať, ale môžete ich omráčiť a zviazať. Autori si asi mysleli, že to bude lepšie takto. Hra sa predsa predávala i v Nemecku a bolo by divné vraždiť svojich dedov, ktorý pre chvíľkové zaneprázdnenie krabičkou cigariet opustili stanovisko. Zo zásadných noviniek taktiež pribudla možnosť Špióna zobrať uniformu hocakému nemeckému vojakovi, ktorý musí byť samozrejme zviazaný. Alebo taktiež užitočná vec ovládať takéhoto nemeckého vojaka, mierením mu na hlavu. V praxi som to však nevyužil ani raz takýto vojak totiž nedokáže strieľať a maximálne odvráti pozornosť kolegu. Nielen Vaše komando prišlo k novým vymoženostiam, ale zásadný prerod zaznamenali aj Nemci. Tentokrát už nie sú až tak blbí a dokážu bez problémov vyšplhať po rebríku alebo aj odhaliť špióna skôr ako niekomu ublíži. Najväčším z prerodov však prešli samotné misie, ktorých náplň bola dosť sťažená hlavne z dôvodu, že sa tu nachádza viacero takých tích NO ALARM misií. V praxi to znamená, že v misii nesmiete spustiť do určitého momentu poplach a to je to potom dosť nervák. Takou veľkou skúškou je napríklad hneď piata misia, v ktorej máte za úlohu uniesť nemeckého dôstojníka. Cesta do jeho sídla však vedie cez dedinu, kasárne, hustý les a okolie sídla, ktoré chránia hliadky. Akonáhle niekto začuje streľbu alebo nedajbože nájde mŕtvolu dôstojník nasadne do auta a čus-bus "Mission OVER". Problémom sú zasa tie hliadky, ktoré sú síce naskriptované a vykonávajú stále tú istú trasu, no zbaviť sa takej hliadky je nekonečný príbeh. Postrieľať ich snajprom sa nedá, podrezávať ich od zadu ako idú za sebou tiež nie. Častokrát sa tak budete modliť aby sa ten Baret plazil trochu rýchlejšie. Zabiť takú hliadku sa mi podarilo väčšinou ako dôsledok nejakej chyby v programe, ktorá sa prehliadla. Z ďalších miest, ktoré navštívite stojí za zmienku aj taká tá ZOO, v ktorej chovajú krvilačné pštrosy a inú háveď, ktorú môžete vypustiť na skopčákov alebo svojím spôsobom pekná misia v koncentračnom tábore. Jednou zo zmien, ktoré mi spočiatku vadili bolo ovládanie a teda klávesové skratky pre jednotlivé činnosti. Niežeby chýbali úplne ako je tomu v Commandos 3, (o tom niekedy nabudúce, ale skôr nie ako hej:)))) ale sú inač nabindované ako u predchodcu. Nejaký čas teda zaberie aj samotné zvládnutie týchto skratiek, a že to vo výsledku ušetrí mnoho času o tom žiadna.
   Trochu na škodu sú aj jednotlivý členovia aj keď Vaše družstvo číta potápača, bareta, špióna, snajpera, šoféra a demoličného experta. V praxi je to zasa na tých prvých troch menovaných. Snajper ten mi veru pohýnal žlčou asi najviac. Pretože zasa ho chudáka vybavili iba piatimi nábojmi a potom je k ničomu a zaberá iba miesto. Peknou zmenou prešiel šofér, ktorý je pre tentokrát najlepšie ozbrojený. Ovešaný je totižto puškou, samopalom a taktiež pištoľou, ktorú ma každý člen. S jeho pomocou si teda aj pekne zastrieľate :))))
VISUAL: audio-vizuálna stránka prešla minimálnymi zmenami. I keď kabát zostal zachovaný je vidno, že z toho vyžmýkali naozaj maximum. To som už vlastne zistil pred rokmi keď som so svojím Pentiom I mal menšie technické problémy. Hra sa trhala a lagovala. Dnes to však už išlo hopom. Do hry boli samozrejme zakomponované aj nové videosekvencie, ktoré by som, a to sa už budem opakovať, oželel a uvítal jednu dve misie naviac :D. Trocha mi ešte spočiatku vadili hlášky, ktoré sa mi zdalo dabovali iní herci, no neviem, nechcelo sa mi to zisťovať a pri tej krátkej hracej dobe som to prehrýzol.
VERDIKT: vynikajúce pokračovanie už aj tak skvelej hernej legendy Commandos, ktoré je naozaj dôstojným pokračovaním. Mnoho nápadov z tohto dielu bolo použité aj v Commandos 2. Na špičku žánru Desperados sa to tak celkom nechytá, chýbal mi tie plánované akcie ale zasa čo je len dobre autori nezaradili ten blbý systém stráženia si svojho kolegu. Nemci tak nezačnú vyšaľovať hneď len čo sa im stratí ich kolega. U mňa dneska za tých 87 %.

Žiadne komentáre: