12. 6. 2012

Oddworld: Abe's Oddysee


FLASHBACK: to, že mám pozitívny vzťah k plošinovkám je o mne asi všeobecne známe. Je mi jasné, že 2D hry sú už prežitkom, ale stále rád sa k ním vraciam a zahrám si ich znova. Majú pre mňa proste to kúzlo, že dnes sa už hry tohto typu nevyrábajú až na pár výnimiek ako Limbo, Shank, Trine, ktoré Vám vrelo odporúčam. Dnes však nebudem rozoberať tieto, už moderné hry, ale chcel by som predstaviť hru, ktorá v priebehu rokov 97-99 urobila menšiu dieru do sveta. Abe - hovorí Vám to niečo? Nie? Tak čo to zmeniť...

STORY: pre pochopenie príbehu dôležité vysvetliť čo je Oddworld. Ide o akési univerzum, planétu s osobitou faunou a flórou, na ktorej žije 5 rás (plus-mínus). Ako to už tak býva tieto rasy sa medzi sebou veľmi nemusia a to hlavne kvôli kádrovým rozdielom. Na vrchole spoločnosti sú fabrikanti Glukoni, ktorých je aj najmenej, ale sú zo všetkých rás najchytrejší a zotročujú ostatné rasy. Ako prostriedok na zotročovanie im slúži rasa Sligov, vojakov, ktorí sa s ničím nepáru a zastrelia každého kto protestuje. A nakoniec ostáva tretia rasa, Mudokoni, otroci, ktorí sú bezbranní a dá sa povedať, že aj mierumilovní. Na plánete Oddworld boli všetci spokojní a šťastní a každý si plnil úlohu, pre ktorú sa narodil až do chvíle keď Mudokon Abe (otrok) odhalil desivé tajomstvo o zámeroch Glukonov (fabrikantov) - keďže doterajšie lahôdky sa akosi prestali predávať, vymysleli novinku "Mudokon na špajli". To sa asi žiadnemu Mudokonovi nebude páčiť a preto sa ich Abe rozhodne zachrániť a to doslovne...



GAME: je nutné spomenúť, že Oddworld bol pôvodne zamýšľaný ako pentalógia a nebyť jednej nenažratej korporácie (Microsoft), ktorá skupovala vtedy všetky značky, aby ich následne mohla vydávať "only on my console", mohli sme sa dočkať aj ďalších dielov. Bohužiaľ na PC vyšiel iba tento diel a jeho podarený "datadisk" (Abe´s Exoddus) , zvyšok vychádzal už iba na XBOXe. Až teraz po rokoch boli všetky hry tejto série uvoľnené (za peniaze samozrejme) aj pre Windows, dokonca sa šušká niečo aj o HD verziách pre PS3, ale to bude skôr v pekle pršať ako uvidia odo mňa čo i len cent... Vráťme sa však pekne krásne k Abe´s Oddysee, ako mohla spôsobiť "jednoduchá" 2D plošinovka vtedy taký rozruch na všetkých frontoch, až tak, že si ju odkúpil Microsoft iba pre seba? Abe bol proste úplne iný ako všetko čo som do tých čias hral, bol síce dvojrozmerný a modrý, ale nešlo o ďalšiu kópiu Turricana či Mária a čo je najlepšie i keď neovládal žiadnu zbraň predsa bol nebezpečnejší ako všetci ostatní. 


Abe ovláda schopnosť, ktorú ani neviem poriadne pomenovať snáď meditácia (originálne chanting štandartne 0), pomocou ktorej dokáže ovládať iné rasy. Mimo meditácie Abe dokáže aj klasické kúsky ako skákanie, šplhanie a kotúle, no obzvlášť zaujímavé je dorozumievanie sa s inými Mudokonmi. Náš hrdina nie je síce ozbrojený raketometom, má však dôležitú úlohu a to zachrániť svojich druhov pracujúcich v továrni. Spolu je ich až 99, no v žiadnom prípade ich nie je nutné zachraňovať všetkých, pre šťastný koniec postačí počet 50 zachránených. Hra má totižto dva konce Happyend a Badend, ktoré nebudem prezrádzať. Samotná záchrana kolegov prebieha asi tým štýlom, že kedykoľvek keď natrafíme na nášho druha snažíme sa ho dostať až k portálu, ktorým ho evakuujeme. Práve k tomu účelu sa hodí schopnosť reči i keď ide iba o tri frázy (Hello, follow me, wait) a pazvuky (piskot, prdy, smiech, hnev), ktoré sú do hry skvelo zakomponované. Dorozumievať sa dokážu aj rasy, ktoré ovládame pri meditácii a sem tam budeme musieť využívať aj reč iných rás...



   Keďže autori vyložili už hneď v úvode hry všetky tromfy na stôl, ako prostriedok gradácie a pútavosti využívajú logické problémy, ktoré sa len málokedy (ak vôbec) opakujú. S tým,že je hra rozsiahla by človek očakával, že si len krátko udrží vysokú úroveň level designu s akou sa prezentuje v úvode. Bol to však chybný predpoklad, design je totiž špičkový až do konca. Abe´s Odysee je od začiatku do konca takou spleťou puzlov - čo obrazovka to nový problém, ktorého vyriešením sa posunieme ďalej. Keďže hra neobsahuje žiaden tutorial učíme sa všetko takpovediac za pochodu alebo systémom pokus/omyl. Jediným vodítkom sú nám tabule v pozadí, ktoré nám to uľahčia aspoň v úvode a vždy pri strete s novým prvkom. Okrem herných typov z času na čas narazíme aj na tabuľu ukazujúcu koľkých Mudokonov sme zachránili a koľkých sme naopak stratili. Výhodou pozadia je aj to, že v niektorých pasážach sa doň dá vojsť a obísť tak prekážku či nepriateľa. Na druhú stranu takéto pozadie tvorí výhodu aj pre nepriateľa (hlavne Sliga), ktorý nás odtiaľ môže v pohode ostreľovať.


   Ako nám už názov napovedá hra je skutočnou odyseou za slobodou, takou výpravou za dobrodružstvom. Dĺžka hry je nadštandardná a zahŕňa v sebe dovedna 6 rozsiahlych levelov i keď nedá sa hovoriť o delení v klasickom zmysle slova. Sprievodným znakom zmeny levelu je aj zmena prostredia. Úvodná časť hry sa odohráva v super modernej farme (bitúnok je výstižnejšie), z ktorej budeme musieť ujsť. Následne sa budeme musieť preplýžiť cez výbehy s divokými šelmami (Paramiti) okolia farmy, v ktorom nám bude slúžiť stealth prvok (klasicky Alt) až do osady Mudokonov. Záver hry sa odohráva opäť na farme, no predtým budeme musieť navštíviť ešte dva chrámy Paramonia a Scrabania, v ktorých si užijeme s novými nepriateľmi. I keď nepriateľov nie je veľa druhov na každého platia iné metódy. Jeden vyniká zbraňou, druhý rýchlosťou, ale nato prídete pri hraní aj sami. Abe´s Oddysee je však aj dosť náročnou hrou hlavne pri prvom hraní, ktorá pramení zo spôsobu saveovania. V niektorých pasážach sú savepointy príliš ďaleko od seba, ale to chce proste cvik a trpezlivosť a hru zvládnete za niekoľko poobedí.
 

   Úspešnosť prvého dielu na seba nenechala dlho čakať a rok na to vyšiel, dajme tomu datadisk Abe´s Exoddus, ktorý využíva rovnaký engine, ale možnosťami je napred. Vylepšená je prevažne AI a pridané sú aj úplne nové prostredia. Oproti predošlému dielu je možné ovládať všetkých nepriateľov (aj paramitov a scrabov) a manipulovať aj s viacerými ako jedným mudokonom.

VISUAL: u tejto hry sa vážne vydaril, je zjavné, že autori si dali námahu ako po zvukovej tak aj po filmovej stránke. Hudba je krásna a miestami až mystická, záleží vlastne podľa toho čo sa deje na obrazovke. Pri zbesilom úteku pred nepriateľom hudba graduje a pri kľudnom vykračovaní si z nohy na nohu uberá na tempe. Pre pocit celistvosti odporúčam si zadovážiť verziu, ktorá obsahuje aj videá (FULL 1CD, no RIP 100MB), ktoré sú ako ináč v cgi grafike a sú celkom vtipné (vtipné, nie trápne)...

VIDEO: dnešný gameplay pochádza z playstationovej verzii, okrem toho, že má nižšie rozlíšenie ako pc verzia je totožný. V tejto prvej časti hry sa nachádza až 28 pracovníkov, ale ako je vidno nesnažil som sa ich veľmi zachraňovať, pri prvom hraní som ich zabíjal dokonca náročky, čo je väčšia sranda. V pokračovaní ich máte zachrániť až 300, ale môžte ich aj mlátiť až do bezvedomia. Čo na tom aj zlý koniec je koniec :D 

VERDIKT: Abe´s Oddysee je podarenou plošinovkou, ktorá predstavuje absolútny vrchol medzi 2D hrami.  Síce na prvý pohľad spracovaním vyzerá detsky, no svojou náročnosťou je bližšia skôr staršiemu publiku (aspoň násťročným), ktoré považujem už predsa za skúsenejšie a chytrejšie...

Žiadne komentáre: