13. 11. 2013

Resident Evil

FLASHBACK: z Resident Evil univerza som si už jeden diel odtrhol a síce hneď ten najlepší akým je bez pochýb Resident Evil 2. Čo však s tými ostatnými, ktoré taktiež nie sú na zahodenie? V čase dušičiek kedy mŕtvi stávali z hrobov ma ani nenapadla iná hra, ktorou by sa dala zabiť nuda a zopár nemŕtvych. Toto dielko ako aj jej nasledovníkov má na svedomí Capcom. A navzdory tomu, že v súčasnosti asi nepoznám nikoho kto by o tejto hre nepočul, alebo skôr nevidel nejaký ten film s Millou Jovovich ostáva nesporným faktom, že je to asi najhoršie zvládnutá séria, ktorá sa dostala aj na stolné počítače.


Zatiaľ čo hráči na Playstatione strieľali šampus a oslavovali legendu, tí počítačoví ostávali stále tak trocha v pomykove. Veľké nároky, málo muziky, divné ovládanie, načítanie a to neustále načítanie medzi každými dverami, schodmi či výťahom. Divný systém ukladania iba na určených miestach...
 

STORY: v júli 1998 je Racoon City zasiahnuté sériou záhadných úmrtí, ktoré sa veľmi ponášajú na dielo masového vraha. Všetky stopy vedú do Arklayských hôr kde sa podľa všetkého nachádza zdroj. Na túto úlohu sa nehodí nikto iný ako povolaný tím S.T.A.R.S., radiaci sa medzi popredných špecialistov na krízové situácie (taký ten píjar s akáčkom). Ako člen/ka takéhoto tímu precitnete hneď po prílete na dané miesto. Hory totiž ukrývajú trocha väčšie tajomstvo ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Väčšina vášho tímu padne za obeť už v prvých minútach a to nehovoriac o Bravo tíme, ktorý už padol. Vašou záchranou sa stávajú múry „opustenej“ vily, to je však iba začiatok krvavej cesty za vykúpením...


 
GAME: začiatok hry ako samotnej je reprezentovaný výberom jednej zo dvoch hrateľných postáv. Obdobne ako tomu bolo v dvojke aj tu si môžete zvoliť medzi mužom a ženou. Teda medzi Chrisom Redfieldom a Jill Valentine. Zásadný rozdiel medzi nimi je v obtiažnosti. Predsa ako zástupkyni jemnejšieho pohlavia, v kontraste s očnými tieňmi, prináleží takej bežnej žene skôr žehliaca doska a dvojplatnička, ale ten feminizmus :D Na rozdiel od Chrisa to má v úvode ako prechádzku ružovým sadom. Nielenže je vybavená strelnou zbraňou - hneď od začiatku, ale čuduj sa svete má aj väčší inventár. A práve spomínané miesto v inventári mi spôsobovalo nepekný brucha bôľ. Šesť slotov pre moje zbrane, náboje, lieky a ostatné predmety ako kľúče bola pekná podpásovka. Už aj z tohto dôvodu odporúčam začínať so ženou, ktorá ma navyše aj parťáka Barryho, ktorý je nápomocnejší ako Rebbeca... Nadväzujúc na to, že prvý Resi patrí do survival-hororového žánru príde Vám asi divné prečo sa tu radí. Dnes už ide asi skôr o ten soft-horror, no v dobách keď som túto hru rozbehal prvý raz na PlayStatione išlo ma poraziť. Tá desivá atmosféra a hlavne ten nový nepriateľ Zombie. A to explicitné násilie typu „jééee vnútornosti“ alebo skôr zvratky? Po úvodných peripetiách sa s prvými ľahšími nepriateľmi v podobe zombíkov dôjde rad aj na tie logické problémy. O tých sa všeobecne dá povedať, že nie sú až tak zložité, aby spôsobili mŕtvicu. Poväčšine ide o to použiť správny predmet na správnom mieste a tým pádom si zasa uvoľniť cestu o krok ďalej. Stačí teda byť pozorný a všímať si také detaily ako zamknuté dvere alebo iné podivnosti a v momente keď potrebný predmet získate sa na to miesto vrátiť. Veľmi dômyselné bolo zapracovanie tzv. vyraďovacích predmetov. Tým myslím, že jeden kľúč síce dokáže niekedy otvoriť až šestoro dverí, ale po ich otvorení je už na nič. Hra vám ruka v ruke ponúkne voľbu takýto predmet vyradiť a tým uvoľniť miesto v inventári. Na to, že je sídlo pomerne rozľahlé sa v ňom celkom rýchlo zorientujete. Ak si však predsa v neskorších fázach hry nebudete istý je pre Vás určená mapa, ktorá je veľmi prehľadná a navštívené zóny sú vyznačené na zeleno. O dizajne by sa dalo polemizovať donekonečna. Miestami sú síce miestnosti a chodby vypiplané do posledného detailu. No ako všade nájdu sa aj výnimky a hlavne sem tam Vaše zmysly pekne oblbne samotná kamera, ktorá sa na Vás rada díva vždy z tých najdivnejších perspektív a uhlov. Menší zádrhel môže predstavovať zbrojný arzenál, ktorý sa mi predsa len zdal akosi chudobný. Číta tie klasiky ako 9mm, brokovnicu a magnum. Vo veľmi obmedzenom množstve je možné potrafiť aj plameňomet či rakeťák. Všeobecne však platí, že munície je pomenej a treba si ju rozumne šetriť. Ak už ste nútení páliť na zombiu z brokovnice snažte sa ju zneškodniť iba jednou ranou a to do hlavy. O čosi horšie sú však na tom linky príbehové. Hru je totiž možné zakončiť až 6 rozličnými koncami a niekedy je to dosť nefér. Väčšinou vykonáte voľbu o tom, ako sa to celé skončiť bez toho aby ste vedeli, že to bude mať následky. Čo je však ešte horšie, že teraz keď už viete, že hra sa dá za každú postavu dokončiť buď šťastne, neutrálne alebo zle chceli by ste radu ako zvoleného konca dosiahnuť. Smola. Jediný cz/sk návod, ktorý som vypátral popisuje iba jednu z ciest. Na druhú stranu nevyšalujte. Pokoriť prvého Resiho je povinnosť pre každého milovníka tejto série a konce sa až tak zas nelíšia ... 


VISUAL: celkom milo ma prekvapilo úvodné hrané intro (aj záverečné), ktoré strašne pripomína éru 3DO hier, ktoré si takto umelo dopomáhali k reálnejšiemu vzhľadu. Už len z úplnej detskej zvedavosti som si dohľadal na YouTube aj intro z remake verzie kde hercov nahradili umelé ksichty, ktorým by som neuveril ani to, že ide o skupinku jehovistov... Čo do grafiky nechcel by som sa v tom prebytočne vŕtať. Táto hra patrí medzi tie prvé, ktoré si žiadali 3D čip a pri neskoršom obhliadnutí hry som zistil, že maximum, ktoré z tohto čipu vyťažili boli odlesky v zrkadlách :D
VIDEO: krátke zostrih obsahujúci úvodné "uncensored" intro, zopár záberov z hry a jeden z možných koncov...


VERDIKT: tohtoročná oslava sviatku zosnulých sa vydarila na výbornú, zosnulí sú opäť v hroboch a my sa môžeme konečne venovať tým bežným povinnostiam, apropo ak ste na tom tohto roku podobne ako ja a nezapálili ste ani jednu sviecu, nevadí lebo RESIDENT EVIL :D

Žiadne komentáre: